-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:3462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

چگونه ميتوان از مردم بينياز شد؟

بيشك، مقصود شما از بينياز شدن از مردم، نوع صحيح آن است زيرا بينيازي به اين معنا كه از علم و تخصص و همنشيني و همنشيني و ياري ديگران بينياز شويم، نه براي انسان ـ كه موجودي اجتماعي است ـ امكان دارد و نه چنين سفارشي شده است; چگونه انسان از مردم بينياز ميشود، در حالي كه انبيا و اوليا و علما و همسري كه انسان اختيار ميكند، از ميان همين مردم هستند و... .

بله بينيازي از مردم به اين معنا كه دست نياز به سوي آنان دراز نكند، امري امكانپذير است و به آن مناعت طبع نيز ميگويند كه ضد طمع ميباشد. راه بينيازي از مردم ـ به اين معنا ـ قطع طمع از غيرخدا و نااميد شدن از مردم و آن چه در دست آنها است ميباشد.

امام صادقفرمود: اگر يكي از شما بخواهد كه آن چه از خدا ميطلبد، به او عطا كند، پس نااميد شود از همة مرد و اميد به غيرخدا نداشته باشد. و چون خدا دل او را چنين يافت، هيچ چيز از خدا نميخواهد، مگر اين كه به او ميدهد.(معراج السعاده، ملا احمد نراقي، ص 404 و 405، نشر هجرت.)

قرآن ميفرمايد: اَلَيسَ اللّهُ بِكافٍ عَبدَه;(زمر،36) آيا خداوند براي بندهاش كافي نيست؟; ومَن يَتَّقِ اللّهَ يَجعَل لَهُ مَخرَجـا # ويَرزُقهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ومَن يَتَوَكَّل عَلَي اللّهِ فَهُوَ حَسبُه;(طلاق،2ـ3)، و هر كس تقواي الهي پيشه كند، خداوند راه نجاتي براي او فراهم ميكند، و او را از جايي كه گمان ندارد روزي ميدهد و هر كس بر خدا توكل كند، كفايت امرش را ميكند.

نتيجه آن كه قطع طمع از غيرخدا و نااميدي از مردم و تقوا و توكّل بر خداوند متعال، از راههايي است كه انسان را از مردم بينياز ميكنند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.